175 výročí značky SOLO

Jedna z nejstarších značek zrozených na území České republiky slaví koncem letošního roku 175. výročí. Pojďme nahlédnout do historie a vývoje známé značky SOLO, jejíž produkty jsou i dnes velmi oblíbené.

Bývalá nejvýznamnější sušická firma, jejíž zápalky byly vyváženy do celého světa, byla založena roku 1839 pány Vojtěchem Scheinostem a Bernardem Fürthem.

Vývoj sirkařské firmy SOLO

historii svého 175 letého vývoje prošla firma obdobím významných hospodářských změn, které byly doprovázeny technickou revolucí, působící na rozvoj technologie výroby zápalek. Až do roku 1969 převažovala strojně – ruční výroba, která byla postupně nahrazena automatickými linkami na výrobu dřívek a zápalek. Výrobní linky denně opouštělo více než 2 miliony krabiček, s téměř 100 miliony zápalek.

Podstatná část produkce byla směřována na vývoz, který postupně vzrostl na plných 400 milionů krabiček za rok.

sirky

Základní předností sirkařské firmy, která pozitivně ovlivňovala její pozici na světových trzích, byla špičková kvalita a vysoká variabilita sortimentu zápalek. Vysoká kvalita byla dosahována jednak používáním špičkových materiálů dřívek a hlavičkové masy v evropském standardu. V technologické oblasti byla realizována nepřetržitá inovace výrobního procesu, která vyústila v automatizaci celé výroby zápalek.

Prezentace úspěšné výroby a prodeje zápalek SOLO byla doprovázena označováním výrobků registrovanými ochrannými známkami designu zápalek oblíbenými a vyhledávanými také v zahraničí.

Přerod z výrobní na obchodní firmu

V posledních dvaceti letech došlo k prudké globalizaci světových trhů, která významným způsobem ovlivnila pozici zápalek. Klasické zápalky zaznamenaly v posledních dvaceti letech výrazný pokles spotřeby, za kterým jsou především dva významné faktory – dovoz a obliba levných zapalovačů a zvyšující se životní úroveň obyvatel (mnohem méně se doma zapalují klasická kamna či sporáky zápalkami).

Objem trhu tedy již není na vlastní výrobu, obdobná situace je v sousedním Německu, Rakousku nebo Slovensku.

Původně výrobní sirkařská firma se přizpůsobila této situaci a přesunula své aktivity do obchodní činnosti. Vlastní výrobní činnost ve skupině SOLO nyní v Sušici realizuje sesterská firma SOLODOOR, která je předním českým výrobcem interiérových dveří.

Tradiční sirkařská firma se v novém podnikatelském zaměření soustředila nejen na nákup a prodej zápalkových produktů, ale věnovala zvýšenou pozornost rozšíření produktového portfolia na celou oblast „plamenného“ sortimentu. Ten zahrnuje hlavní výrobkové skupiny zapalovače – podpalovače – svíčky – grilovací brikety.

Tato změna strategického zaměření firmy byla promítnuta také do změny názvu firmy ze SOLO Sirkárna a.s. na SOLO MATCHES & FLAMES a.s.

Téměř 50 % současné prodejní kapacity firma exportuje na světové trhy, především do Anglie, Francie, Německa, Rakouska, Skandinávských zemí a Spojených arabským emirátů. V tuzemsku firma SOLO distribuuje zápalky a jiné plamenné produkty především pomocí obchodních řetězců, velkoobchodů s potravinami, drogistickým zbožím a tabákových firem. SOLO MATCHES & FLAMES,  a. s. má 90% podíl na českém trhu a 60% podíl na slovenském trhu v prodeji zápalek.

Při současném hodnocení pozice a postavení firmy SMF lze konstatovat, že se podařilo úspěšně navázat na tradici bývalé nejvýznamnější středoevropské sirkařské firmy. Cílem firmy SOLO MATCHES & FLAMES a.s. do budoucna je pokračovat v nákupu a prodeji plamenných produktů na tuzemských i zahraničních trzích a dále rozvíjet a zkvalitňovat sortiment a služby poskytované svým zákazníkům.

3 komentáře

    Leave a Comment