Chodníčky razící si cestu trávníkem jsou pro zahradu stejně důležité jako samotná výsadba rostlin. I proto by měl zvolený materiál odpovídat celkové koncepci domu a zahrady. Musí se nejen líbit, ale také stylově zapadnout. Zejména majitelé moderních rodinných domů jednoduchých linií s čistými, nadčasovými detaily se často rozhodují pro chodníčky, garážová stání a zpevněné plochy v zahradách z litého betonu. Důvodem obliby tohoto řešení je nejen efektní vzhled betonu, ale také jeho vlastnosti, především pevnost a odolnost vůči zatížení, bezúdržbovost, dlouhá životnost a časově nenáročná realizace. Kromě šedého betonu se stále častěji v zahradách uplatňuje i tzv. barevný beton. Kvalitní betony v klasické šedé barvě nebo COLORCRETE, značkové betony v atraktivním barevném odstínu dle přání zákazníka, dodá skupina Českomoravský beton. Více na www.transportbeton.cz.
Tak jako k tradičním venkovským stavením patří přírodní kamenné „placáky“, tak moderní, jednoduché či neobvykle řešené zahrady dokonale ladí s tak originálním a pokrokovým materiálem, jakým je litý beton. Beton je totiž stavební materiál, který lidem s fantazií doslova hraje do noty. Především nabízí neomezené tvarové a barevné možnosti – zahradou příchozí provede v podobě chodníku, jako garážové stání poskytne „pevnou půdu pod nohama“ rodinnému automobilu, v podobě opěrných zdí, schodišť, plotů či jejich podezdívek zase pomáhá vytvářet plasticitu zahrady a zajistit soukromí. A protože má beton i uměleckou tvář, může exteriéru domu dominovat litý beton v podobě moderní skulptury. Navíc nemusí být šedý. Moderní architektura stále častěji využívá beton v široké škále barevných odstínů, nejčastěji v odstínech červené, hnědé, černé, případně žluté.
COLORCRETE®je moderní lehce zpracovatelný beton s obsahem pigmentů vyráběný podle ČSN EN 206-1 skupinou Českomoravský beton.Barevný beton COLORCRETE lze namíchat v téměř nekonečné škále odstínů. Při výrobě je kladen důraz na výběr nejlepších složek betonu a pigmentů s ohledem na pohledovost konstrukce a na dlouhodobou stálost barevného odstínu. Barevné odstíny betonů COLORCRETE jsou odolné i při dlouhodobém vystavení povětrnostním vlivům, UV záření i dalším negativně působícím faktorům. Více o barevném betonu na www.lite-smesi.cz.
Beton neklouže, je bezpečný i v dešti
Jedním z hlavních faktorů při výběru materiálu na chodníčky a zpevněné plochy je bezpečnost. Mnohé materiály jsou totiž například po dešti nebezpečné, protože kloužou. Nevhodné jsou tudíž leštěné materiály nebo glazované dlaždice, ale také porézní cihly, které mohou porůstat řasami a mechy. Ty jsou po navlhnutí kluzké jako led. Naproti tomu litý beton není složité povrchově upravit, zdrsnit dle potřeby tak, aby byl zcela bezpečný. Pro zdrsnění se povrch litého betonu například „strhne“ latí, čím se vytvoří hrubší povrch.
„Na pohled zajímavý a zároveň bezpečný povrch vznikne tak, že se vrchní hladký povrch betonu narušuje rýžovým proutěným koštětem, tato technologie se nazývá striáž,“ radí Ing. Jan Veselý, zástupce skupiny Českomoravský beton, jednoho z největších výrobců betonu na našem trhu. „Tímto způsobem se na povrchu betonu vyrýsují drážky, takže povrch je bezpečný v každém počasí,“ doplňuje Jan Veselý.
Nenáročná údržba
Pokud nechceme trávit zbytečně čas vytrháváním plevelů z chodníčku, měli bychom se zamyslet i nad náročností uvažovaných materiálů na údržbu. Chodníčky sypané štěrkem nebo pískem sice mohou vypadat pěkně, ale tyto sypké materiály nezabrání prorůstání plevelů, navíc štěrk ani písek zpravidla nezůstává na jednom místě, takže je nutné vystavět i obrubníky. Realizace zpevněných ploch z litého betonu, například COLORCRETE od skupiny Českomoravský beton, zajistí naprostou bezúdržbovost zahradních cestiček a zpevněných ploch v zahradách.
Vysoká pevnost
Je jasné, že třeba na vjezd do garáže budou jiné požadavky, co se týče pevnosti, než na chodník v okrasné zahradě. Proto je třeba výběr betonu přizpůsobit náročnosti, s jakou bude chodník využíván. Beton je při vhodné tloušťce vysoce odolný proti zatížení. Konkrétní pevnostní třída pak vychází z komplexních požadavků na trvanlivost betonu, která zahrnuje především odolnost proti vodě a mrazu. „Norma ČSN EN 206-1 stanovuje klasifikační třídy betonu podle podmínek prostředí, ve kterých je beton umístěn. Beton vystavený mrazu a rozmrazování definují třídy XF1 až XF4,” upřesňuje Jan Veselý ze skupiny Českomoravský beton a dodává: “Pro chodníčky a zpevněné plochy v exteriérech dodáváme zpravidla beton s odolností XF3, jemuž odpovídá pevnost C 25/30, nebo s odolností XF4 a pevností C 30/37.”
Barva podle vlastní představy
Jak už bylo řečeno, barevný beton je beton s obsahem barevných pigmentů. Při probarvování se nejčastěji uplatňují červené, hnědé, černé, případně žluté pigmenty tvořené barevnými oxidy železa. Méně běžné jsou pigmenty bílé, modré a zelené, pro které se používají jiné chemické látky (bílá – oxid titaničitý, modrá – kobaltová modř, zelená – zelený oxid chromu). „Dnes si zákazníci žádají k využití v zahradách nejčastěji betony v různých odstínech červené, ale zájem je i například o barvu bílou nebo fialovou,“ potvrzuje Jan Veselý.
Odvod přebytečné vody
Pokud je chodník nebo zpevněná plocha větších rozměrů, je nezbytné, aby byl zajištěn odtok přebytečné vody. Tento problém není nutné řešit u nášlapných kamenů, které mezi sebou mají prostor nebo třeba u chodníčků sypaných štěrkem, pískem či drcenou borovicovou kůrou. Chodník z litého betonu, například od skupiny Českomoravský beton, se jednoduše vyspáduje, čímž se přebytečná voda ze zpevněné plochy svede tam, kam potřebujeme, zpravidla do tzv. vsakovacích jímek.
Konstrukční řešení, pokládka litých betonů
Životnost a estetičnost povrchů pěšin a zpevněných ploch na pozemku závisí na správné přípravě podkladu a správné realizaci. Nebude-li proveden řádně podklad, lze během relativně krátké doby užívání očekávat výskyt vad na povrchu, a to i u nejkvalitnějšího betonu – např. trhliny v desce, následné zanášení a prorůstání trhlin plevelem, koroze zabetonované vložené výztuže apod..
Nejprve připravme podloží a podkladové vrstvy. Po provedení výkopu v hloubce dle zatížení a charakteru podloží musíme zhutnit a zpevnit jeho dno. Pro autem pojízdné komunikace pokládáme nejprve hrubší drť, kterou zhutníme a poté jemnější. Pro chodníčky ukládáme pouze jednu štěrkovou vrstvu. Samotná betonová deska má zpravidla tloušťku 8 – 10 cm, u garážového stání nebo vjezdu až 20 cm. Vyztužení betonu se volí dle konkrétní realizace, chodníčky v zahradách zpravidla není třeba vyztužovat, u příjezdových cest a garážových stání se výztuž vkládá.
U větších ploch z litého betonu je třeba, s ohledem na vyvolané vnitřní pnutí, např. tepelnými změnami nebo smršťováním betonu, zajistit také dilatace. „Při uvažování o dilatačních spárách musíme vzít v úvahu především tvar konstrukce,“ připomíná Jan Veselý z Českomoravského betonu a pokračuje: „zatímco u chodníčku s rozměry 10 x 1 m dilatace udělat musím, u zpevněné plochy rozměrů 3 x 3 m nejsou nutné.“ U úzkých chodníčků proto před betonáží rozdělte konstrukci na dilatační celky po 2,5 – 3 m. Rozdělení se provádí jednoduše vložením ocelového plechu jako předělu mezi jednotlivými částmi konstrukce.
Kolik betonu musím koupit?
Pokud bude betonová deska tloušťky 10 cm, pak nám 1 m3 betonu vystačí na 10 m2 plochy. Nejnižší množství čerstvého betonu, které lze namíchat a dovést z betonárny je kolem 0,25 m3, což je 250 l, pro představu asi polovina korby na „multikáře“. Lze se ale domluvit i na menším množství, a to při spojení více staveb v okolí, případně si přijet přímo na betonárnu s přívěsným vozíkem za auto. U barevného betonu je tato hranice 0,5 m3, někde i 1 m3.
Cena
Cenová nabídka betonu je především závislá na typu betonu pro jakou konstrukci má být použit, odolnosti betonu, případně požadovaném odstínu a barevné sytosti betonu, dále na místě betonáže a zvoleném způsobu ukládání betonu. „Nejčastěji se v exteriéru zatížený pojezdem vozidla používá beton označený C 30/37 XF4, S3, Dmax 22, který může být probarvený pigmentem. V zahradách pak beton označený C 25/30 XF3, S3 Dmax 16. Cenu za 1 m3 betonu si lze zjistit přímo na betonárně. Za pigment se přičítá dle odstínu zpravidla 1000 až 2000 Kč/1 m3, v případě modrého odstínu až 5000 Kč,“ upřesňuje Jan Veselý. Pro přesnou cenovou nabídku je tak důležité přesně specifikovat odstín betonu.
Pokud nejste zrovna zběhlí ve stavbách cestiček a chodníčků, raději výstavbu proberte s odborníky, díky tomu budete mít krásnou zahradu s perfektními chodníčky tak, jak jste si to představovali. Předpokladem realizace kvalitní betonové konstrukce je úzká spolupráce všech zúčastněných stran na realizaci projektu – tedy zadavatele, projektanta, výrobce betonu a realizační firmy. Před betonážemi nabízí společnost Českomoravský beton zdarma konzultaci s technologem místní betonárny. Více na www.transportbeton.cz.
————————————————————————————————-
Transportbeton od ČMB
Pojmem „transportbeton“ je označován beton, jehož složky byly nadávkovány a zamíchány mimo staveniště ve stabilní míchačce na betonárně. Výrobce ho dodává v čerstvém stavu k použití na staveništi dopravený autodomíchávači nebo do přepravního prostředku odběratele.
Právě transportbeton, vyráběný v širokém spektru pevnostních tříd a druhů, je základním produktem společnosti Českomoravský beton. Základními vstupními materiály pro výrobu betonu jsou cement, hrubé a drobné kamenivo, voda, přísady a příměsi. Při vlastní výrobě se používají různé druhy těchto materiálů, jejichž kombinace definují výsledné vlastnosti jednotlivých typů betonů. V nabídce společnosti Českomoravský beton jsou jak čerstvé betony, tak lehce zpracovatelné betony, samozhutnitelné betony, betony pro systémy ztraceného bednění, vláknobetony, vodonepropustné betony a barevné betony.
Výrobu transportbetonu doplňuje Českomoravský beton o výrobu prefabrikátů, litých podlahových směsí, zdicích a omítkových malt, dále poskytuje služby zahrnující dopravu a čerpání betonových směsí a zkušebnictví a poradenství v oblasti technologie betonu.
O společnosti Českomoravský beton, a.s.
Českomoravský beton, a.s. je holdingovou společností, která prostřednictvím vlastních betonáren a dceřiných společností dodává transportbeton v široké škále pevnostních tříd a druhů na území České a Slovenské republiky. Skupina, jejíž vznik spadá do počátku 90. let minulého století, v současné době provozuje sedmdesát nově postavených nebo zrekonstruovaných betonáren, které mají zavedený systém řízení jakosti ČSN EN ISO 9001 a splňují nejpřísnější ekologická kritéria. Celá skupina – holdingová společnost a její dceřiné společnosti – vystupují pod jednou společnou obchodní značkou Českomoravský beton.
Skupina Českomoravský beton patří k největším výrobcům transportbetonu na českém trhu. Svými dodávkami se podílela na velkých stavbách dopravní infrastruktury, průmyslových, komerčních a bytových komplexů, ale i na drobných rekonstrukcích a stavbách rodinných domů. Českomoravský beton je spolu se společnostmi Českomoravský štěrk a Českomoravský cement součástí silné mezinárodní skupiny HeidelbergCement.