Poptávka po nových bytech stoupla v meziročním srovnání let 2012 a 2013 o 10 procent. Při trvalé stagnaci cen v uplynulém roce zaznamenali developeři více než dvojnásobný zájem o větší byty typu 3+kk a 4+kk, naopak tradičně oblíbené startovací byty v prodeji oslabily. Stejný trend očekávají odborníci ze Star Group i v roce 2014. Maximálně pětiprocentní nárůst cen se projeví pouze u nejzajímavějších projektů.
Po razantním poklesu cen u novostaveb v minulých letech byl rok 2013 ve znamení cenové stagnace a ustálení trhu. „Také v roce 2014 budou cenové změny zanedbatelné, nárůst cen obecně jistě nepřekročí pět procent. V některých méně atraktivních lokalitách se ani neprojeví. Zvýšení daní se částečně promítne ve snížení marží developerů,“ uvedl Jan Kalaš, obchodní ředitel společnosti Star Group.
Konkurence, zvlášť v některých částech Prahy, je obrovská a stále vytváří tlak na udržení lukrativních cen. Na druhé straně výstavbu nových bytů podporují především nízké náklady na materiál a služby, které jsou aktuálně na svém minimu. „Cena vstupů se v minulosti snížila o desítky procent. Nabídky stavebních firem budí dojem, že jsou pod jejich možnostmi. Pak ale v průběhu stavby tlačí na developera, na případné úspory a možnosti víceprací. V takovém okamžiku je důležité mít důsledné řízení nákladů a kontroly kvality,“ řekl Jan Kalaš ze Star Group.
Podle něj nejvíce škodí trhu s novostavbami právě nekvalitně provedené projekty, které podněcují nedůvěřivost klientů ke všem novým bytům. „Pozitivním trendem je, že zákazníci bývají mnohem častěji poučeni, zkoumají detaily ve výstavbě a provádějí průběžné kontroly kvality. V případě milionových investic z jejich strany je to naprosto oprávněný požadavek, i když prvotní nedůvěra způsobená celkovou atmosférou na trhu bývá nepříjemná,“ podotkl Jan Kalaš. „Klienti všeobecně mají zájem o lepší použité materiály počínaje kvalitními obklady, dveřmi a podlahami, konče okny a zdivem, ale stejně tak vyžadují stále větší slevy a nižší ceny. Je pak důležité najít rozumný balanc a kupujícímu nabídnout požadovanou kvalitu za přijatelnou cenu.“
Ačkoli se v roce 2013 zvyšovalo DPH o jedno procento, ceny zůstaly stejné a poptávka po nových bytech meziročně posílila o 10 procent. Zájem o velké rodinné byty vzrostl dokonce dvojnásobně. Demograficky totiž dorostla vlna lidí středního věku s dobrou kupní silou, která si v minulosti pořídila malé byty a nyní potřebuje změnu, především kvůli rozrůstající se rodině a vyšším příjmům.
„Zájem o byty v nových projektech stoupl meziročně řádově o 10 procent, ovšem po bytech 3+kk až 4+kk je poptávka více než dvojnásobná. Například v projektu Nové Chabry jsou všechny velké byty v první etapě prakticky vyprodané. Naopak tu zbývají byty 1+kk. Stejný trend sledujeme také u projektu Kejřův Park,“ potvrdil Jan Kalaš ze Star Group. „Problém je, že developeři stále ještě nabídku nepřizpůsobili poptávce. Kvůli obavě z budoucího menšího zájmu do projektů nezařazují vyšší počet větších bytů. Myslím ale, že projekt, kde budou větší byty za zajímavé ceny, bude velmi úspěšný. My jsme podobnou strategii použili v Nových Chabrech a vyplatilo se,“ dodal Jan Kalaš.
O společnosti Star Group
Star Group Ltd. je společnost investorů se širokými odbornými znalostmi mezinárodního realitního trhu. Nové koncepty bydlení v České republice představuje společnost Star Group od roku 2003. Do dnešního dne dokončila a předala více než 500 nových bytů ve čtyřech různých pražských lokalitách a více než 950 nových bytů je v současné době v různém stadiu přípravy či výstavby. Mezi aktuální projekty bydlení společnosti Star Group patří Nové Chabry a Kejřův Park 2.