Společnost EKO-DOMOV s.r.o., v jejímž čele stojí jednatel Pavel Schwarzer, je jednou ze společností, které byly osloveny v rámci kampaně polského ministerstva hospodářství Made in Poland. Ta se v Česku snaží propagovat kvalitu polských výrobků a upozornit i na nové obchodní příležitosti. Společnost EKO-DOMOV s.r.o. dováží do Česka polské výrobky už 17 let. Začali střešními okny, sortiment stále rozšiřují. Momentálně stoupají na oblibě zařízení do interiéru: dveře nebo koupelnový nábytek.
Jak jste začali s dovozem výrobků z Polska, kdo vás k nim přivedl?
Vše začalo tím, že jsem si koupil na Stavebním veletrhu v Brně v květnu roku 1996 šest polských střešních oken do svého rodinného domku. Polská střešní okna byla tehdy u nás novinkou. Byla to dřevěná střešní okna, pěkná a za dobrou cenu. Po namontování do střechy se líbila i známým, a tak jsme je začali prodávat.
Změnil se v průběhu času sortiment, co je nyní nejoblíbenější?
Dnes dovážíme z Polska široké spektrum produktů od různých výrobců. Velmi oblíbené jsou interiérové dveře, vodovodní baterie a koupelnový nábytek. Nejvíce prodáváme pořád právě střešní okna, která si vydobyla pevné místo na našem trhu.
Setkáváte se s často zmiňovaným předsudkem o nekvalitě polských výrobků? Jak na něj reagujete?
To je velmi zajímavá otázka. Celou dobu, co prodáváme polské výrobky, se setkáváme s předsudky. Je udivující, že čeští zákazníci vidí pořád Polsko tak, jako před rokem 1989. Tehdy se hodně hovořilo o špatné kvalitě. Dnes je situace nesmírně odlišná. Současné Polsko vyrábí kvalitní evropské produkty z evropských surovin podle evropských norem. Co se týká našich stálých odběratelů, snažíme se je vozit do výrobních podniků, aby si sami udělali úsudek. Většinou jsou příjemně překvapeni a předsudky rychle ztrácí. Maloobchodní zákazníci mnohdy již při příchodu do prodejny řeknou, že nechtějí nic z Polska. Ale když jim v klidu výrobky předvedeme, ukážeme a vše vysvětlíme, výrobky kupují. Někdy se pozastavujeme nad tím, že nechtějí kvalitní produkt z Polska a koupí si za obdobnou cenu produkt třeba z Číny s diskutabilním původem. Pro nás je důležité, že když zákazníci naše produkty koupí, jsou spokojeni a vrací se zpět.
Mají polské výrobky problémy s chybovostí či reklamacemi?
Dá se obecně říci, že u námi prodávaných produktů se vyskytuje asi jedno procento reklamací. Pokud se týká střešních oken, tak za celou dobu prodeje těchto výrobků se oprávněné reklamace nebo vady dají napočítat na několik kusů, ačkoliv oken jsme prodali několik desítek tisíc.
Roste prodej a oblíbenost polských produktů v čase?
Prodej samozřejmě roste a je to přirozené, protože polské firmy každoročně rozšiřují sortiment o nové výrobky. Nárůst škály produktů u většiny dodavatelů bývá poměrně velký, takže každoročně se zvyšuje i náročnost prodeje výrobků. U střešních oken jsme kdysi začínali se dvěma typy. Dnes je sortiment tak široký, že je velice náročné výrobky z katalogu třeba jenom vyjmenovat.
V čem vidíte příčinu obliby polských výrobků?
Polští výrobci vyrábí svoje výrobky v souladu s požadavky evropského, mnohdy celosvětového trhu. Za posledních 20 roků se vzhled a kvalita polských výrobků posunula velmi výrazně dopředu. Proto se výrobky u nás líbí. Přece jenom jsme si povahově s Poláky velmi blízcí. Dále je zapotřebí si uvědomit, že vzhledem k velikosti produkce polských firem si mohou dovolit poskytovat svým odběratelům velmi dobré nákupní ceny. Výrobky nejsou proto u nás na trhu drahé a to je dnes taky jeden z rozhodujících faktorů.
Jaké máte zkušenosti se spoluprací s polskými dodavateli?
Spolupráce s našimi dodavateli je velmi dobrá a je založena na osobních přátelských vztazích. To platí obecně u všech našich dodavatelů. Dobré zkušenosti máme s výrobou produktů, cenami, kvalitou produktů i s celým systémem objednávek a dodávek zboží v termínu. Velmi dobré zkušenosti máme také s operativností firem a schopností rychle reagovat na jakékoliv změny, nebo požadavky. Z hlediska vlastních produktů lze ocenit vysokou inovativnost výrobků i celých výrobních procesů. Poláci vzhledem k tomu, že většinou dodávají do mnoha zemí a jejich vlastní trh je poměrně velký, hodně investují do moderního strojového vybavení, vyplatí se to a investice se jim poměrně rychle vrací.
Jediné, co se dá našim partnerům vytknout, je velká neochota investovat do marketingu, reklamy a vůbec obecně do rozvoje českého trhu. To je také jedna z hlavních příčin pomalejšího rozvoje trhu s polskými produkty u nás.