Pokud si plánujete pořídit kovaný plot, měli byste asi vědět, které motivy jsou aktuálně v kurzu, a které méně. Velká oblíbenost některých motivů vám paradoxně může napovědět, jak se vyhnut situaci, abyste měli se sousedem úplně stejný plot.
Pokud zavítáte do Rakouska, neunikne vám obliba místních lidí v hliníkových plotech se zelenými latěmi, které jsou na vrcholcích zakončeny bílou koulí, stejně tak například v Rusku nebo Ukrajině si nelze nevšimnout jejich záliby v nejrůznějších ornamentech. Ale jaké motivy převažují v ČR? Zeptali jsme se největšího výrobce kovaných plotů v ČR společnosti LAMARK a analyzovali jejich dlouhodobé prodejní statistiky.
Češi upřednostňují jednoduchost
Přestože každý člověk má subjektivně jiný pohled na věc, ze statistického hlediska lze jednoznačně určit převažující tendence a trendy, které danou oblast charakterizují. Ne vždy to ale souvisí pouze s estetickým cítěním, někdy prostě rozhoduje příznivější cena. Podobně je to i s první pozicí našeho žebříčku, na které se umístil motiv “Portoriko”. Jedná se o zástupce jednoduchého a rovného stylu v nižší cenové relaci. Pokud zákazník hledá univerzální řešení za dostupnou cenu, vybírá právě tento motiv. Výtečně se vyjímá u moderních stavení.
Druhou příčku žebříčku oblíbenosti obsadil motiv “Verona”. Jedná se dlouhodobě o jeden z nejoblíbenějších motivů a to zejména v oklepávaném provedení s nýty. Je to typický zástupce poctivého kovaného plotu. Také na dalších pozicích až do pátého místa se umístily motivy vycházející z rovného designu, což ukazuje na to, že Češi preferují raději tradiční design. Jejich pořadí je “Miami”, “Atlanta”, “Lincoln”. Až ve druhé polovině tabulky se začínají objevovat motivy s obloukem a je zajímavé, že převážně s horním obloukem. Pouze na posledním desátém místě se do žebříčku dostal motiv s dolním prohnutím. Najít odpověď proč tomu tak je, není jednoduché. Pravděpodobně se zákazníci domnívají, že horní oblouk je hůře překonatelný než ten dolní. Pořadí motivů je každopádně následující – Bangkok, Palermo, Havana, Frisco, London.
Každý třetí si vzhled plotu ještě doladí
Protože personifikace světem hýbe, také svůj plot si každý může upravit dle svého vkusu. Stačí, když do něj zakomponuje nějaký z nabízených designů. Stejně se rozhoduje zhruba třetina zákazníků, kteří si pořídí nový kovaný plot. A které vzory jsou nejoblíbenější?
Opět vyhrály ty nejjednodušší – a to konkrétně vzor “Sintra”, který působí velmi moderně a zároveň zůstává stále jednoduchý, následovaný méně nápadným vzorem “Exeter”. Další místa v žebříčku už posbíraly složitější a okázalé vzory v tomto pořadí “Nice, Rijeka, Zadar, Cali, Santiago, Lages a Agadez”.
Výběr motivu a vzoru je důležitý také s ohledem na životnost kovaného plotu, která běžně dosahuje několika desetiletí a slouží tedy po několik generací.
Pingback: Plot nejen jako ochrana našeho soukromí - Bytovérekonstrukce.cz