Domácí sauna

Saunování doma je nejen zdravé, ale také poskytuje pohodlí a luxus. Jestliže se rozhodnete vybavit svou domácnost saunou, nebojte se některých nových postupů a buďte vynalézaví.

Klasická sauna, kterou též můžeme nazvat finskou, má svou tradici, která prokazatelně sahá až do starověké antiky, důkazů je v literatuře více než dost. Tehdy se scházely spíše vyšší vrstvy v lázních a jednalo se v podstatě o společenskou akci. Prapůvod slova sauna najdeme ve Finsku, kde je saunování stále jakýmsi národním koloritem.

V dnešní době sice existují veřejná zařízení, kde se lze saunovat, ale lidé více a více inklinují k tomu, aby byly sauny součástí jejich domovů a mohli si v nich odpočinout kdykoliv na to budou mít chuť. Není nic příjemnějšího, než si po těžké práci sednout do vyhřáté místnosti a relaxovat s dalšími členy rodiny a přáteli, povídat si a nechat teplo pronikat každým pórem těla.

Klasická finská sauna
Pro domácí realizaci je asi nejvhodnější klasická parní nebo tepelná sauna, kde je zdrojem tepla topení tuhými palivy. Taková místnost se zpravidla buduje ze dřeva a v rohu jsou umístěna kamínka, která jsou opatřena speciálním roštem, na němž jsou následně položeny kameny, které vytváří páru a drží teplo. Abychom zvýšili vlhkost vzduchu, naléváme na kameny vodu. Velký význam zde má větrání, to musí být vskutku pravidelné, zvláště pak při častém používání saunovací místnosti.

Topným dřevem je zpravidla dřevo měkké, které rychleji hoří, a vytváří intenzivní teplo, ovšem bát se nemusíte ani dřev s větší tvrdostí, ty zase déle vydrží.

Dřevěná finská sauna musí obsahovat sedáky, lavičky nebo cokoliv na sezení, ležení v sauně se příliš nedoporučuje. Jedná-li se o využití páry, bývají často součástí také parovody.

Jistě znáte metličky, které se používají k masáži těla a rozproudění krevního oběhu a také dodají některé voňavé silice. Také ty by se měli stát součástí pravé finské sauny, většinou se jedná o břízu, pro odvážnější třeba kopřivy.

Při použití domácí sauny také odpadá jakýkoliv stud, spojený s nahotou. Nahota je se saunou neodmyslitelně spojena a není to jen z praktického hlediska. Být v sauně nahý, umožňuje dokonalé pronikání tepla do kůže a následně do celého těla.

Švédská a ruská sauna
Švédská sauna má také svou tradici a jedná se v podstatě o obdobu sauny finské. Seveřané obecně saunování milují a dokážou si ho náležitě vychutnat. Také rusové, kteří mají k Finsku geograficky blízko, se zde inspirovaly a jejich sauny jsou těm finským rovněž velice podobné.

Pravým opakem severské sauny je sauna japonská. Ta se vyznačuje převráceným postupem. Nejprve se vstupuje do horké vody a poté se ochlazuje tělo na ledovém vzduchu.

Infrasauna
Infrasauna je trendem moderní doby a do interiéru se dokonale hodí především pro své malé rozměry a nenáročnou instalaci. Na internetu jsou k nalezení mnohé společnosti, které se zabývají distribucí takovýchto saunovacích zařízení. Infrasauna funguje na principu červeného záření, které je zcela neškodné, spíše naopak pro tělo prospěšné. Ovšem pozor, stále je předmětem zkoumání a dosud nejsou zcela známé všechny účinky infravln na lidský organismus, přece jenom jsou na trhu relativně krátkou dobu.

Paprsky dokážou proniknout až 4cm hluboko, takže tkáně jsou velmi rychle prohřáté. Infrasaunu můžete využívat k:

1. Regeneraci
2. Rehabilitaci
3. Sportovním účelům
4. Přípravě ke kosmetickým zákrokům
5. Zdravému životu

Infrasaunu se nemusí bát užívat i kardiaci a astmatici, pomáhá rovněž při poranění kůže. Teplota se zde pohybuje kolem 50 stupňů celsia.

Co přináší saunování našemu tělu?

• Uvolnění svalů
• Zklidnění nervového systému
• Zlepšení nálady díky vyplavení endorfinů
• Prokrvení kůže a orgánů- metličky
• Otužilost a celková odolnost organismu- vhodné je střídání extrémních teplot

Na co si dát při saunování pozor:

• Nesaunujte se příliš dlouho- doporučená doba je 15 minut, pak následuje zchlazení a odpočinek
• Jakmile cítíte reakci kůže, ukončete saunování
• Sauna není příliš vhodná pro kardiaky
• Nechoďte do sauny i s lehčí nemocí- nachlazení
• Nevstupujte do sauny s akutním kožním onemocněním
• Nepijte alkohol- dehydruje
• Nekuřte a neužívejte drogy, ty do sauny rozhodně nepatří
• Pokud se saunujete s dětmi, sledujte je a hlídejte- saunování není vhodné pro ty nejmenší

Správné používání sauny doma
Ať již zvolíte vlastní stavbu sauny nebo zakoupíte saunovací kabinku, dbejte na správné používání. Pokud dodržíte určitá pravidla, sauna vám bude sloužit velice dlouhou dobu a také nenastanou komplikace spojené s vaším zdravím.

Než vstoupíte do sauny, umyjte se mýdlem a dejte si sprchu. Do sauny si berte pouze ručník, na který se usadíte, a také slouží k setření potu. Dejte si pozor na umělá vlákna, a to jako součást oblečení či ručníku, ale také například ve spojení s kartáči, u kterých jsou poměrně běžná. Hrozí jejich deformace, nebo dokonce spálení.

Dýchejte jen ústy, nosní dýchání vysušuje sliznici a způsobuje také bolesti hlavy. Délka pobytu je ideálně 10-15 minut, po té se vrhněte bez obav do ledové vody. Jakmile ucítíte chlad, vydejte se znovu do sauny. Takto lze celou proceduru opakovat třikrát, více raději ne, pokud nejste na každodenní saunování zvyklí.

Hodně pijte, ale ne alkohol, osvěžujte se průběžně ovocem a zeleninou. Jestliže budete dodržovat přiměřená pravidla ve vaší domácí sauně, může vám celkově zkvalitnit a také prodloužit život.

Kuriozitka:Za zimní války mezi Ruskem a Finskem nestihli finští odvedenci začátek jisté bitvy, údajně právě díky tomu, že se oddávali sauně. Museli pak bojovat nazí.

1 Comment

    Leave a Comment